Még 2006-ban lehetett először olvasni a marokkói nagysebességű rendszer terveiről, akkor 300 km/h-s üzemről volt szó, észak-déli irányban a Gibraltári-szorostól végig az óceán partján Tanger és Agadir között, valamint északon kelet-nyugat irányban Oujdából Casablancába. Ez lenne az első nagysebességű vasút az arab világban, ahol Marokkó vasútja eddig is átlagon felülinek számított.
Tavaly októberben már magas szinten volt szó a beruházásról: Sarkozy francia elnök VI. Mohammed királlyal állapodott meg arról, hogy az SNCF francia államvasút műszaki, és üzleti segítséget nyújt Marokkónak. Ekkor már az első vonal is konkretizálódott: Tangerből első körben Kenitrába épülnek sínek, ahonnan Rabatba, Casablancába és Marrakechbe lehet tovább utazni.
Végül múlt csütörtökön aláírták a további részleteket tartalmazó szerződést: az SNCF a 1,8 milliárd eurós projekt során mind a vonal tervezésében és fenntartásában, mind a szerelvények kiválasztásában és üzemeltetésében nyújt tanácsadást a következő 6 évben. 55 francia szakember fog részt venni a munkában, akik közül 18-an már most Rabatban dolgoznak a helyi kollégákkal.
A legfrissebb tervek szerint 2016-ra készülhet el az első 200 km-es vonal, amit már 320 km/h-ra terveznek. A távlati tervekben 2035-ig 1500 km-es hálózatot álmodnak, és máris vizsgálják Spanyolországgal közösen egy esetleges gibraltári alagút lehetőségét.
Állítólag maguk a marokkóiak is lelkesek a tervekkel kapcsolatban, ugyanis egyrészt sokan használják ma is a vasutat, másrészt az autós közlekedés nem csak szennyező de veszélyes is, mostanában napi 10 ember hal meg a marokkói utakon. A HSL elkészültével azonban évi 8 milliós utasszámra számítanak, ami a közúti forgalmat is csökkentené és az EU-val nemrég szabadkereskedelmi megállapodást kötött ország gazdaságát is fellendíthetné.
Kép: Omer Simkha.
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.18. 09:05:42
Tavaly volt szerencsém egyébként kipróbálni mind a marokkói vasutat, mind a vasút által fenttartott vasútkiegészítő buszhálózatot, és bevallom, egyelőre nem láttam azt a nagy sűrűséget, és forgalmat, ami indokolná az lgv hálózat kiépülését.
A szerelények jók voltak, a pálya is (Marrakech és Casablanca között teljesen új pálya volt, sok ívkorrekcióval), de vonat darabszámra kevés.
Ráadásként az autópálya hálózatot is gőzerővel építik, északon lényegében készen van, a Marrekech-Casablancát azóta talán már át is adták, de láttam, hogy pl. Agadir-Marrakceh között is épülnek a viaduktok ezerrel.
Szóval nem tudom.
xJozsi 2009.04.18. 14:13:45
Szerintem a megépült LGV pálya néhány év után már tele lesz sebességkorlátozásokkal.
Vision 2009.04.18. 15:16:18
mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.19. 15:59:01
1,8 milliárd euró nem vonatkozhat erre? :)
mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.19. 16:00:20
Az az igazság, hogy a marokkói út-, és vasúthálózat utasként számomra sokkal jobban karbantartottnak tűnt, mint itthoni párjaik. Ergo azt hiszem, meg fogják oldani azt is, hogy az LGV-n se legyen sebességkorlátozás. Ez nem a magyar vasút...
mestska · http://cities.blog.hu 2009.04.19. 16:01:29
ja, és pl. a fezi pályaudvar padlójáról enni lehetett volna kis túlzással, gondold át ezt itthon...
Utazó Kiskövet · http://kiskovet.blog.hu/ 2009.04.21. 11:28:55