2009.03.27. 08:38 spag

Ülj be olcsón egy Pininfarinába, avagy híres sportautótervezők nem-autói

Az olasz Pininfarina a világ egyik leghíresebb formatervezője, a számtalan Ferrari dizájn mellett ők tervezék a legújabb Ford Focus, Volvo C70 és a tolóajtós Peugeot 1007-est is. A honlapjukon sem verik viszont nagy dobra, hogy az elmúlt húsz évben több vasúti jármű aerodinamikai modellezését és formatervezését is végezték, többek között az AnsaldoBredának és a Bombardiernek. Köztük több szerepelt már a blog korábbi cikkeiben is, ezért itt az idő egy áttekintésre.

Még 1988-ben készült el az olasz ETR 500 (Elettro Treno Rapido, gyors villamos vonat) első prototípusa, melyet a Firenze-Róma vonalon teszteltek. 2000-től jelent meg a vonatok újabb, több áramnemű verziója, melynek külsejét is áttervezte a cég. Legutóbb tavaly készült új design elem: a 300 km/h felett közlekedő szerelvények (a Ferrarikra emlékeztető) vörös színt kaptak, Frecciarossa (vörös nyíl) néven, ami a képen is látható.

A svájci Bahn 2000 program részeként készült Lok2000 becenevű Re 460 piros mozdonyok a szövetségi vasút hatalmas logójával az oldalán 1991-ben mutatkoztak be, és mára általános látvánnyá váltak Svájcban, de előfordulnak még Hong Kongban is.

Hat évvel később készültek el a Lok 2000 mozdonyhoz illesztkedő az IC 2000 kétszintes kocsik, melyek a nem billenőszekrényes InterCity forgalomban dolgoznak 200 km/h-s sebességgel. A vonatok jellegzetes eleme a mozdonyt utánzó vezérlőkocsi (lásd még a hasonló Railjetet), és a kocsik jellegzetes "tehénmintája".

Itt hívnám fel a figyelmet a giccs és a nagyszerű dizájn közti különbségre: a kocsik nem szó szerint tehénmintásak, hanem az ablakok közti fehér csík és az azt megtörő piros ajtók és "félemeletes" ablakok, és nem utolsó sorban az általában alpesi háttér tehenekre emlékeztetnek. Szerintem fantasztikus. De ha tényleg bevállalósat szeretnétek látni, íme egy Pokémonos 747-es (via kirainet).

bellinzona_lok2000

2000-ben a Pininfarina tervezett egy (szerintem a többi munkájukhoz és pl. az eindhoveni reptérről ismert Phileas buszhoz képest jellegtelen) Mercedes buszt is, de ennél sokkal fontosabb, hogy ekkor indultak el a svájci expóra időzítve az ICN billenőszekrényes vonatok, amik már ezen a blogon is előkerültek. Az alpesi átkelésen kívül ezek a vonatok a Berntől északra közlekedő Genf-Zürich járaton és ennek variánsain közlekednek. (A Bernt érintő útvonal ugyanis kevésbé kanyargós, ezért itt az IC2000 kocsik járnak.)

Készült az ICN-ről egy egész jó kép, ami bizonyára felkerült egy általam eddig ismeretlen olcsó stock fotó oldalra. Ugyanis naponta szembejön az interneten ez a kép különböző cégek vasúttal kapcsolatos szolgáltatásait reklámozva, de csak a MÁV volt olyan pofátlan, hogy ráretusálta a logóját (a jobb képen).

   

mav_icn

Elszakadva Svájctól végre, még mindig nem tudni, mikor érkeznek meg végre az AnsaldoBreda vonatai a holland nagysebességű vonalra, de a késésnek nem a dizájn az oka, a V250 "Albatros" szerelvényt az InnoTranson már bemutatták (a lenti jobb képen). Hasonlóan Dánia is olasz szerelvényekre vár, lassan 6 éve késnek az IC4 jelű, négy kocsis dízel intercity motorvonatok (balra). A "bullet-train" áramvonalas arculat a korábbi "úszógumi-orrokkal" szakít, és az összekapcsolt szerelvények átjárhatóságával.

A tervezőstúdió elővárosi és városi vonatokon is dolgozik, az alábbi képeken sorra a norvég BM72 villamos motorvonat Oslóban, a TAF olasz kétszintes ingázó kocsik és az athéni Sirio villamos látható. Utóbbi kettő között látható a hasonlóság, a norvég kocsi pofázmánya pedig engem az újgenerációs ETR 500-asokra emlékeztet a megtörő oldalvonallal.



 Végül az indóház.hu-n láttam, hogy a magáért beszélő Circumvesuviana nevű nápolyi elővárosi hálózatra érkezne Metrostar kocsik a tervezőiroda munkája segítségével.

A következő rész a fejlécben szereplő ETR 450-480 Pendolinókat és az egyes VW Golfot tervező Giugiaro iroda munkáiról fog szólni.

Képek: Ambrosiana Pictures, Ciccio Pizzettarro, Blumensaadt, jprdgz és egész sok saját :).

Update: a szélcsatornájukban az ETR 500, a Lok 2000 és a Csalagútban közlekedő TransManche járműszállító modellje látható.

Update 2: a 28 Eurostar motorvonat belső terének felújítása is a Pininfarina tervei szerint történik majd.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr191024934

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.