2009.03.17. 07:52 spag

Törökország belépett a modern vasutak klubjába

Ahogy a legutóbbi hírekben és szombaton az indohaz.hu-n is olvashattátok, pénteken megnyílt az első dedikált török nagysebességű vonal Törökországban, mely így Anglia és Hollandia mellett egyike azon országoknak, akik ezekben az években kezdik meg nagysebességű vonalak üzemeltetését. Az ország két legnagyobb városát, politikai illetve gazdasági központjait összekötő Ankara-Isztambul vonal most átadott szakasza 245 km hosszú, ezzel az út (igaz könnyebbik) fele el is készült. A Boszporusszal való kapcsolat két éven belül várható, és ezzel megfeleződik a menetidő, 2011-re pedig egy Boszporusz alatti vasúti alagút is elkészülhet. A vasúttársaság honlapján az alábbi térképen felül egy helikopterről készült videó is látható az átadott szakaszról és az első szerelvényekről.

A pénteki átadáson a török miniszterelnök, Erdogan izgatottan mondta mikrofonba, amikor a szerelvény elérte a főbb sebességeket, végül pedig a 252 km/h-s csúcsot. Szombattól pedig már menetrendszerűen vehették igénybe a járatot az utasok, kedvezményes jegyárakkal. A vonatok a fővárostól Eskisehir egyetemi városig közlekednek (az alábbi képen).

Figyeljük meg a képen a sétálóutcát villamossal, egész Budapesten nincs ma ilyen civilizált utcakép. A villamos és a gyalogos zóna ugyanis nem zárják ki egymást: ha a villamosok akár 10 km/h-val araszolnak a sétálóövezetben, még mindig magasabb színvonalú közlekedést tudnak nyújtani, mintha az utasoknak 5-10 perceket kéne gyalogolni egy-egy átszálláshoz. Aki ilyet szeretne látni szerencsére nem kell messze menni, csak Grazba vagy Zágrábba például.

A 12 szerelvényt a spanyol CAF szállítja, melyből három érkezett eddig meg. Hasonló szerelvények a spanyol pályán is közlekednek. A biztonsági vészfékező automatikán felül a kocsik úgy vannak tervezve, hogy kisiklás esetén ne tudjanak egymás fölé csúszni.  A török verzióban 354 másod és 55 első osztályú ülés található, utóbbiak saját LCD képernyővel és elektromos csatlakozóval vannak ellátva. Külön férőhelyek és mosdó épült a kerekesszékesek számára.

A távlati tervek ennél is messzebb vezetnek: az összes török nagyvárost nagysebességű vonallal szeretnék összekötni, a meglévő hagyományos vonalakat modernizálják, és várhatóan liberalizálják a vasúti személyszállítás piacát. Ettől azt remélik, hogy az érintett szakaszokon az utasok visszapártolnak a vasúthoz. A múlt század második felében ugyanis lényegében nem épült vasútvonal az országban, ennek következményeként az utasok nagy része autóval, vagy méginkább a megerősödött távolsági buszjáratokkal közlekedik; de az állami vasúttársaság ambíciózus tervei szerint az Ankara-Isztambul vonalon a vasút 10%-os aránya akár 78%-ra is nőhet.

Néhány elemző ugyanakkor szkeptikus: emlékeztet egy korábbi gyorsított Ankara-Isztambul járat 2004-ben balesettel végződő bemutatkozására; valamint csak a már finanszírozással rendelkező vonalterveket figyelembe véve éppen hogy a vasút arányának további csökkenését prognosztizálja. Ha az összes tervezett fejlesztés megvalósul, az egész országban akkor is csak 4,1 %-ra emelkedne a vasút modal splitje. Én azért remélem, hogy Portugáliához hasonlóan a további tervek is zöld utat kapnak, és legalábbis az érintett szakaszokon sikerül népszerűvé tenni a modern vasutat.

Update: A török CNN videója a megnyitóról, és hozzá angol fordítás.

 

Képek: Cengiz C., Török Államvasutak, Ciccio Pizzettaro és Wikimedia.

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

https://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr551007379

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.17. 13:15:22

a) még mindig nincs netem, így megelőztél a poszttal :) bár lehet, hogy a nagysebességű témát inkább hanyagolom ezután :)
b) Eskisehir villamoshálózata a Cityrunnerekkel mintaértékű, de azt hol olvastad, hogy 5 km/h-val megy a villamos a sétálóutcában?
c) szeritnem a 10%-ról 78%-ra növekedés a modal splitben az Ankara-Isztambul útvonalra vonatkozott. Az egész országra nézve ez a vasúthálózat ritkássága miatt megvalósíthatatlan szvsz.

spag · http://railzone.nl 2009.03.17. 13:26:44

a) én is nehezen bírom ki, hogy ne írjak metrókról (Portland, Lausanne) de amilyen sok minden történik és amilyen kevés időnk van, ezen nem hiszen hogy összeveszünk :)

b) öö sehol, nem sokat tudok róla (lesz poszt? :) ), csak általánosságban gondoltam, pl Graz alapján. Mert sokan azt mondják lassú ha a villamos lépésben jár a gyalogosok miatt, de szerintem az a lassú, ha a Móriczon órákat kell gyalogolni 6V és 61V között, úgyhogy inkább bringázom.

c) igen én is csak így tudtam érteni, de belejavítok. és félek hogy még ez is messze túl optimista, továbbá FT szerint (a szkeptikus elemzős forrás) az egész országban a vasúti modal split 3,3% körül van ami siralmas.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.17. 14:23:20

Lausanneról most írt Fricy nemrég :) Annyi itt a közlekedéses blog mostanában, hogy csak kapkodja az ember a fejét :)

egyébként meg egyetértünk...