2009.03.04. 08:17 spag

Kissebességű Kedd: Megérkeztek az új portlandi könnyűmetrók

A blog témája ellenére körülbelül keddenként nem tudom megállni, hogy ne írjak egyéb vasúti fejlesztésekről is. Ez a Kissebességű Kedd.

Az amerikai Portlandról bringásként sokat hallottam már, ugyanis a város afféle koldusok királya: az autós amerika legbringabarátabb városa, itt egy remek fél órás StreetFilm is. Múlt szombaton azonban a MAX elővárosi könnyűmetró (light rail) hálózat első új szerelvényének próbafutását tartották a frissen átalakított belvárosi bevásárlóutcában (Portland Mall). A képeken (és a közepes minőségű videón) látszik, ahogy a közlekedési cég mérnökei, újságírók és persze vasútbarátok követik a lépésben haladó villamost, ami bizonyos beszámolók szerint egészen rocksztárhoz méltó fogadtatásban részesült.

A light rail (könnyűmetró, tram-train, stadtbahn) olyan rendszereket jelent, melyek nem feltétlenül felelnek meg a hagyományos metró szigorú szabványainak (például felsővezetékes üzeműek, szintbeli kereszteződések vannak), de okos forgalomszervezési megoldásokkal (szabályozott lámparenddel, sorompókkal, kritikus szakaszokon valódi elválasztással vagy akár a nagyvasúti pálya igénybevételével) ahhoz közelítő sebességre és pontosságra képesek. Vagyis az olcsó és kényelmes villamos és a gyors metró kombinációja. Hadd ne mondjak ellentétes példát metró költséggel épülő, villamoshoz hasonló átlagsebességű üzemre :)

A vonal

Az új kocsik, melyek májusban kezdik a folytonos tesztüzemet, és ősszel állnak forgalomba, az új Green Line-ra érkeznek. Ez a vonal többek között egy még a 70-es években épült, de soha nem használt autópályától elszeparált buszsáv helyére épül. A MAX-nak (Metropolitan Area Express) eddig három vonala és 64 állomása van, és az egyik legtöbbet használt light rail vonal Amerikában, ez azonban az amerikai viszonyok miatt még mindig csak egy egészen alacsony, 2% körüli arányt jelent a teljes közlekedésből.

Az új szerelvények

A szerelvények a Siemens S70 sorozatából valók, hasonló kocsik járnak például a párizsi 4-es villamosvonalon is. Egy járműbe a 172 utasférőhelyen belül 68 ülés, 4 kerekesszék és 4 kerékpár fér, melyek kettesével összekapcsolva fognak közlekedni. Ezekben a kocsikban tehát a korábbinál több ülés van és légkondi, könnyebbek, energiatakarékosabbak stb; a négy ajtóból kettő kerekesszékes rámpával felszerelt, és - ahogy a képen is látható - több, mint a kétharmada alacsonypadlós.

A Portland Mall

lanes

A belvárosi  Green Line építése a fontosabb Portland Mall projekt része: az eddig is a számtalan irányba induló buszokról "bus mall"-ként ismert ötödik és hatodik sugárutat alakítják át emberbarátabb méretűvé (ahogy az első képen látszik), amin így három sávú egyirányú forgalom lesz (ld. ábra): a forgalmi irány szerinti bal sáv az autóké és a kerékpárosoké, a többi két sávot pedig a MAX vonatok és a buszok használják felváltva (tehát a vágány szlalomozik a két sáv között aszerint, hogy éppen a busznak vagy a vonatoknak van megállója). Az utcában éppen a héten tartanak "Traffic Safety Awareness Week"-et, ami azt jelenti magyarul, hogy olyan komplikáltra sikerült a forgalmi rend, hogy egy héten keresztül csak figyelmeztetnek a szabálytalankodóknak. A legtöbb félreértés abból következik, hogy az általános jobbratartás és esetleges balra kanyarodni tilos helyett éppen hogy még a kerékpárosok is csak a bal sávban közlekedhetnek, és a legtöbb utcában jobbra kanyarodni nem szabad.

Egyebek

Portlandban van itt még a MAX-szal ellentétben a forgalomtól térben és lámpákkal nem védett villamos (a képen előzik egymást) és felvonó is. További érdekesség az általánosan elterjedt zónás tarifarendszeren belül a belvárosi "Fareless Square", afféle nullás zóna, amin belül minden utazás ingyenes.

A MAX történetéről és az alig egy hónapja átadott WES dízel elővárosi vasútról bővebben olvashattok a PTinfón.

Fotók és ábrák: Jason McHuff, The Oregonian, trimet.org.

via The Overhead Wire.

1 komment

Címkék: usa siemens portland lightrail


A bejegyzés trackback címe:

https://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr93979349

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

jv 2009.03.05. 11:39:30

Megneztem a video-szimulaciot. Erdeklodessel varom, hogy fog-e ez igy mukodni szeptemberben... :)