2009.02.17. 22:23 spag

Kissebességű Kedd: Gumikerekes metróval a hegyre

A blog témája ellenére körülbelül keddenként nem tudom megállni, hogy ne írjak egyéb vasúti fejlesztésekről is. Ez a Kissebességű Kedd.

Metróépítéstől a tisztelt magyar blogoszférának minden bizonnyal már csömöre van, ezért a 2006 tavaszán készült jobboldali képet megtekintve tekerjünk is előre gyorsan a múlt év végére, amikor átadták a svájci Lausanne kettes számú metróját, ami az első teljes méretű metró Svájcban.

Most nem arra gondolok, hogy egy igazi metró a jele a fejlődésnek és a gazdagságnak, vagy hogy feltétlenül pozitív hatással van a tömegközlekedés minőségére. A cél, hogy gyors és kényelmes közlekedési lehetőségek álljanak az utasok rendelkezésre, legyen az egy hatékony villamoshálózat (Basel, Zürich), kiváló kerékpáros létesítmények (Gröningen, Koppenhága) vagy ezek bármilyen kombinációja. A Metró-fétis nem egy jó dolog, hadd ne mondjak rá konkrét példát :). De ez a vonal egy okos megoldásnak tűnik.

Igazából "rendes" metrója a városnak sosem volt, van viszont egy 1872-ben épült, a belvárosig közlekedő elővárosi vasútja, egy egyes metrónak brandelt könnyűmetrója/szupervillamosa ami az egyetemeket köti össze a belvárossal és egy másik vasútállomással, és volt egy fogaskerekűje is (lent bal oldalt), amit az elmúlt évek során hosszabbíttak meg gumikerekes metróvá.

ouchy

A gumikerekes rendszert eredetileg Párizsban találták ki a második világháború után. Az elsőre ijesztőnek tűnő ötlet (mely a trolihoz hasonlóan a közúti közlekedés energiapazarlását kombinálja a kötött pályával) mégis a mai napig hasznosnak bizonyult a túlterhelt párizsi vonalakon, ugyanis a gumikerekek nagyobb tapadása nagyobb gyorsulást, rövidebb féktávot és ezáltal kisebb követési időt tett lehetővé. - A Párizsnál jóval kisebb Lausanne-nak viszont a pálya szokatlan meredeksége miatt volt szüksége erre a rendszerre: az esetenként 12%-os emelkedést eddig máshol csak (jóval lassabb) fogaskerekűvel vagy siklóval sikerült megoldani.

azoknak akik szeretik az idióta rekordokat: ez a metró a világon a legmeredekebb, Lausanne lett a világ legkisebb városa teljes méretű metrórendszerrel Rennes-t megelőzve, továbbá elvileg a világ legmodernebb metrója, ami, khm, a megnyitás napján azért igazán nem nagy teljesítmény.

Az új metró lényegében megegyezik a párizsi 1-es és főleg 14-es metró technológiájával: a kocsik vezető nélküliek és az állomások peronajtókkal felszereltek. A nagyrészt alagútban haladó vonal 6 km hosszú, 14 megállóval, 20 perces menetidővel és csúcsibőben 3 perces követési idővel.

További Lausanne-i vasúti képek (kattints ide, ha alul nem látod):

 

 

A fotókat készítette Nelson Minar, fr.zil, hublera és én.

Szólj hozzá!

Címkék: metró svájc lausanne


A bejegyzés trackback címe:

https://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr49950768

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.