2009.08.31. 01:43 spag

Százmilliomodik utas az Eurostaron

Péntek reggel üdvözölte a Csalagúton közlekedő Eurostar a százmilliomodik utasát. David, a 35 éves londoni grafikus ezentúl még gyakrabban látogathatja meg párizsban élő anyósát, hiszen a következő egy évben ingyen utazhat a sárga TGV-ken, a pénteki út alkalmából pedig egy "komornyikot" is kapott. A többi több, mint 700 utas is kapott egy-egy ingyen retúrjegyet az esemény alkalmából.

Az Eurostar példátlanul sikeres: az alagút megnyitása után 15 évvel a London-Párizs és London-Brüsszel vonalakon 80% körüli részesedést tudott elérni a repülés és a kompos közúti közlekedés kárára, így a cégnek immár csak a jövő évi piacnyitásra készülő konkurens vasúti szolgáltatóktól kell tartani, köztük a Deutsche Bahntól és az Air France-tól. A pénteki ünnep alkalmából az Eurostar igazgató Richard Brown kiemelte, az Eurostar teszi lehetővé, hogy a három főváros között ilyen sokan ingáznak, és költöztek a másik városba: London lassan Franciaország hatodik legnagyobb városa (az itt dolgozó franciák száma alapján). (A videón sajnos nem csak az igazgató beszéde látható, hanem a díszegyenruhában ökörködő színészek is.)

További leírást az Eurostarról a Valentin-napi akciójukkor írtam, maga a Csalagút (a londonig tartó High Speed One megnyitása óta rekordméretű) vasúti forgalma pedig hosszú távon, egy északra, a West Midlandsbe tartó nagysebességű vonal által még tovább nőhet, az angol vidéki városok és Párizs, Brüsszel közti légiforgalmat is megtámadva.

A százmilliomodik utasnál kevésbé bulváros téma: a Virgin Atlantic és az Eurostar összekapcsolta a jegyfoglalási rendszerét, így egyetlen tranzakcióval lehet jegyet venni például egy USA-London repülő-, majd egy London-Brüsszel Eurostar-útra. Fontos lépések ezek az integrációk, mivel sok rövid távú repülőút (márpedig ezeket támadja a HSR) egy hosszabb járatot "tölt fel", és bizony egy repülős átszállásnál nincsen újabb jegy, még a csomagot sem kell felvenni, és a csatlakozás is biztosított.

Mintába azért akad már hasonló próbálkozás: a belga Thalys nagysebességű vasúttársaságnak van IATA légitársaság-kódja (2H), és az Air France tud rá jegyet foglalni, ötven svájci vasútállomáson pedig be lehet csekkolni csomaggal együtt a zürichi és a genfi repülőjáratokra.

A képen egy érdekesség: ez az Eurostar szerelvény igazából éppen az SNCF használatában van, így a francia belföldi TGV forgalomban vesz részt. Az igazi Eurostart itt, a Gare du Nordon is csak (bármilyen tetszetős, de) egy kerítés mögött találtam meg.

14 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr211349814

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.08.31. 19:41:48

Azért az nekem fura, hogy mindig azt hallani, hogy a Csalagút veszteséges., mégis példátlan sikerről írsz.
Az Air France, mint vasúti szolgáltató is érdekes lesz. De a piacnyitás hatásaira is kíváncsi leszek.

spag · http://railzone.nl 2009.08.31. 19:58:05

@Fricy: a sikert inkább a modal splitre értettem, mint pénzügyileg. Ugyanakkor, igaz csak 15 év után, de a Csalagút fizetett már osztalékot, idén márciusban:
www.nytimes.com/2009/03/05/business/worldbusiness/05tunnel.html

Azért egy vasútvonal csak akkor tud nyereséget kimutatni, ha bele lehet számolni a pozitív externáliákat is, mindig is szüksége lesz állami támogatásra (talán a reptéri gyorsvasutakat kivéve). Szerencsére ebben nincs semmi gond: az autópályák is szét vannak állami támogatva, csak a vasút ellenzői (pl. amerikában) ezt szisztematikusan elfelejtik. Pl. ezt nézd ez több mint szórakoztató:
www.stlurbanworkshop.com/2009/08/newsweeks-high-speed-boondoggle-by.html

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.31. 22:11:32

..a francba is, miért pont én, most már nem mondhatom az asszonynak, hogy drága a jegy, ne menjünk most a Mamához... gondolta David a hír hallatán...

stepboy 2009.09.01. 20:10:31

@Fricy: Szerintem azt lesz a legérdekesebb látni, h hova pozícionálják majd magukat az újdonsült vasúttársaságok.
Ha csak a meglélvő helyekről döntenek majd (pl.: 40 percenként indul vonat Párizsból Londonba - most csak írtam egy számot), akkor lényegében a szolgáltatások fogják megkülönböztetni a cégeket, de nem lesz lényegesen olcsóbb (szerintem).
Ha viszont vad harc indul minden egyes szabad slotért (teszem azt 10 percenként is indíthatnak vonatot Párizsból Londonba, csak eddig nem érte meg az egy szem Eurostarnak) és a társaságok új piacok felé pozícionálnak (döntően olcsóbb jegyekkel), akkor vad árverseny is beindulhatna végre. Jó lenne, ha a második variáció teljesülne sok-sok várost összekötő szabad társaságokkal. Azt is elképzelhetőnek tartom, h a pályaköltségeket külön bontják majd a konkrét jegyáraktól és megjelennek a 4.99€+15.00€(pályadíj reptéri illeték mintájára) vonatjegyek (de szép is lenen). Persze a folyamatot lényegesen hátráltatja majd, h nem minden országban egyszerre nyílnak meg a vonalak.

stepboy 2009.09.01. 20:36:27

@stepboy: Amit még elfelejtettem írni, az a jelenlegi társaságok esete. Az Eurostar ugye részben SNCF, részben Brit (ez utóbbit akarják majd eladni valakinek); a Thalys részben SNCF, részben DB és részben belga-holland (ebben nem vagyok egészen biztos). Ha maegnyílik a piac mindenki számára, akkor már nem lesz értelme az államvasútaknak ilyetén együttműködni - viszont az eszközöket valahogy fel kell majd osztaniuk egymás között. Érdekes lesz annak a kimenetele is...

mestska · http://cities.blog.hu 2009.09.01. 22:24:35

@stepboy:

ezzel nem feltétlen tudok egyetérteni. Hogy verseny lesz, az nem is kétséges, ahog yaz sem, hogy a verseny fő alapja az ártényező lesz, könnyen el tudom képzelni, hogy lesznek olyanok, akik kiszállnk egy idő múlva. Hogy miért az ár lesz a fő tényező? Mert a minőség és szolgáltatási apró különbségeket az átlag utas letojja, a legfontosabb dolgok meg úgyis ott lesznek minden vonaton.

Azzal sem tudok egyetérteni, hogy több várost kellene bevonni a rendszerbe. Jelenleg ugyanis a hálózat kiterjdetsége okán bizony kevés az olyan hely, ahová megéri járatokat indítani. Nem véletlen, hogy mindenki a Párizs-London útvonalra bukott rá mindneki, itt van a két legnagyobb népességű település, ahol mindkettő hátterében ott van egy egész ország.

stepboy 2009.09.01. 23:00:36

@mestska: OK, ha ártényezős verseny lesz az tényleg jó lenne. Szolgáltatásban én arra gondoltam, h az egyik vonaton a wifi alapáras, míg a másikon meg mondjuk azért is fizetni kell ha valaki egy kézipoggyászon kívül szeretne még csomagot pluszban a vonaton cipelni (mint most a diszkont légitársaságoknál). A Virgin vonatokon azt hiszem nincs is bistro, hanem egy vegyes bolt van meg étel-ital automaták, míg a Railjeten jár nasi az első osztályon (lehet, h már nem :-)).

A Párizs-London tényleg a főcsapás, de ha mondjuk valaki Amsterdamból, Kölnből akar Londonba eljutni, akkor legalább egyszer át kell szállnia (pedig a nagysebességű vonal már csaknem közvetlen összeköttetést is lehetővé tesz). Vagy például az előbb említett Virgin is szerintem simán átvihetné a vonatait a francia, német és benelux térségbe (bár a jelenlegi flotta nem igazán gyors a francia-német duó nsv-ihez képest), így teremtve közvetlen kapcsolatot nagy brit városok és a kontinens között. Vagy ez túl utópisztikus?

Mondjuk számomra az is furcsa, h a közelgő piacnyitást eddig még csak egy társaság (az olasz NTV) próbálja meg meglovagolni, de az is csak a belpiacon. Pedig a francia liberalizáció hamarabb bekövetkezik, mint az olasz. Elképzelhető, h a háttérben már megalakulóban vannak a piacra kész magán személyszállítók, vagy csak a jelenlegi vasúttársaságok árversenye várható európai szinten? Az állami támogatáson csüngő nemzeti vasúttársaságok idegen piacon vívott gazdasági versenye hosszútávon senkinek sem kedvez szerintem.

spag · http://railzone.nl 2009.09.02. 09:57:34

@stepboy: és valóban, az Eurostart át akarják strukturálni nemzeti társaságok kooperációjából valóban egyetlen önálló céggé:
www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/db-assault-forces-eurostar-reform.html

spag · http://railzone.nl 2009.09.02. 09:59:34

@mestska: Párizs-London egész egyszerűen a világ legnagyobb nemzetközi utazási piaca, bár most hirtelen nem találom a forrást, de Ázsiát kivéve minden bizonnyal tényleg igaz :)

spag · http://railzone.nl 2009.09.02. 10:05:54

@stepboy: én úgy tudom, hogy (bár a másodosztályt szidják pl a rövid üléstávolságok miatt, stb.) a Virgin első osztályon igazán minőségi, ülésnél felszolgált ebéd/vacsora van, de csak ebéd/vacsoraidőben. Ismét nem találom a forrást hirtelen, a Modern Railways újságban volt cikk.

A Thalyson valóban nagyszerű kaja és wifi van:
pendolino.blog.hu/2009/05/10/elo_thalys_wifi_teszt

Az Amszterdam-London összeköttetés nem reménytelen (5 nap múlva indul a 160 km/h-s service Amszterdam-Rotterdam pl.), de sokszor inkompatibilitások vannak: A [Thalys] TGV-k pl nem férnek bele a brit űrszelvénybe, csak az Eurostarok. Hasonlóan Németo.-ba is még a Thalysnak is csak a PBKA kocsijai tudnak átjárni, a biztosítóberendezések miatt.

Ha nem akarjuk megvárni az ETCS elterjedését (úgy 50 év :) ), szerintem igen jó kompromisszum egy minden szinten biztosított átszállás (menetrendben, utastájékoztatásban, közös jegyben és mondjuk közös peronban) pl. Brüsszelben. B Midi már eddig is jó kis átszállóhely, Eurostar, Thalys, ICE, TGV jár erre. Pl.
http://www.flickr.com/photos/8165056@N06/2220542194/

stepboy 2009.09.02. 19:09:42

@spag: Virgint most megnéztem, valóban teljes értékű szolgáltatás jár az első osztály utasainak.
A Thalyst nem kell bemutatni, mert már volt szerencsém utazni olyan vonattal. Akkor, marad a kíméletlen árverseny.

Bár azt továbbra sem értem, h egymással konkuráló cégek hogyan lennének képesek egységes felületen keresztül jegyet értékesíteni - elég csak megnézni a Railteam oldalát (most még szövetségben lévő nagy sebességű vasúti szolgáltatók ugye). Addig még jó, h szépen kereshet az ember jó csatlakozásokat, de jegyet venni már a társaságok saját oldalán kell.

Az átszállások pedig sok problémát okozhatnak: ha a társaságok egymás versenytársai, akkor már eleve két jegyet kell az embernek foglalni, ami árnövelő; ráadásul ez egy időnövelő tényező is :-(

A jelenlegi inkompatibilitások pedig csak a mostani flottára jelentenek hátrányt; a Velarot szinte minden elképzelhető üzemmódra fel lehet készíteni (ICE3 szerelvények már most is járnak át Franciaországba, Belgiumba és Hollandiába is); és erős a gyanúm, h az AGV-t a TGV-nél jobban lehet konfigurálni.
Sőt, talán pont a Csalagútba szánja a DB a beszerzendő Velaro szerelvények egy részét.

De mindent összevetve, akkor még sem várhatok megváltást a piacnyitástól (legfeljebb némi árcsökkenést), ami így picit savanyú szőlő. Remélem a jövőben azért majd pozitívan csalódok.

spag · http://railzone.nl 2009.09.02. 19:14:26

@stepboy: hát, pl céges repülőjegyet lehet expedián venni tetszőleges (nem fapados) légitársaságra. ilyen agency-interfészeket biztosíthatnának a vasúttársaságok is, akárcsak az Eurostar a Virgin Atlantic-kal.

Érdekes módon nem a Csalagút a (szó szerint) szűk keresztmetszet, hanem a brit űrszelvény London környékén :) nem tudom, ebbe az AGV befér-e, de tény, hoyg (teherszállításban) téma, hogy európai űrszelvényű folyosó legyen a Csalagútból belső-Angliába.

stepboy 2009.09.02. 22:25:56

@spag: A HS1 kompatibilis az európai űrszelvénnyel, tehát Londonig mostmár elvileg a legtöbb európai NSV gond nélkül elmehet (a TGV duplexben nem vagyok biztos), ha ismeri a nyelvet és megeszi a tápfeszt :-)
Annak idején amikor épültek a Class 373-as vonatok még nem volt kész a Londont az alagúttal összekötő HS1, ezért kellett figyelni a brit űrszelvényre.

Jegyértékesítéshez sokféle ügynökség van, az a kérdés, h mennyi költséget számítanak fel.

stepboy 2009.10.31. 23:07:09

@stepboy:
Most már biztos, h a csatlakozások nincsenek jó hatással a vasúti összeköttetés eredményeire:

"However, when a connecting service is required to reach a destination 'the market share falls by almost a quantum of 10, even if the journey time is quite attractive'."

www.railwaygazette.com/news/single-view/view/10/through-services-vital-for-high-speed-success/