2009.07.12. 17:28 spag

Nagysebességű hírek 2009.08.17.

Régen voltak már hírek; nézzük, mi történt az elmúlt hetekben a modern vasút világában.

 

Magyarország

  • A német ICE T és ICE 3 motorvonatok fékjeit is gyártó Knorr Bremse májusban bővítette budapesti gyárát.
  • A Trains.hu-n hosszú távú magyarországi vasúti alagútépítési tervekről olvashatunk, a NOL-on pedig a TGV motorvonat-utódjáról, az AGV-ről, mely először valószínűleg Olaszországban állhat forgalomba.

Hollandia

  • Megérkezett az első olasz V250 Albatros motorvonat Amszterdamba (képen), melyet a gyártó AnsaldoBreda fog tesztelni a HSL-Zuid vonalon. A tesztprogram befejezése előtt, már ősszel a nagysebességű pályán fognak közlekedni a TRAXX mozdony vontatta "Benelux expresszek" (így sajnos Hága elveszti közvetlen kapcsolatát Brüsszellel). Az átmeneti járatok 160 km/h-val haladhatnak, így a jelenleg egy órás út már ezzel 43 percre rövidül. Az Albatrosok 250 km/h-val fognak közlekedni. A HSL-Zuiden közlekedő, feláras vonatok Fyra márkanéven lesznek bevezetve.

Portugália

  • Március végén indult a Lisszabon és a spanyol határ közti nagysebességű vonal tenderezése, a szerződést várhatóan szeptemberben írják alá, az építkezés jövőre kezdődhet. Közben portugál közgazdászok felhívják a figyelmet, hogy a nagyívű állami beruházásokra (köztük egy új lisszaboni reptérre és hídra) az országnak nem nagyon van pénze, és a vasútvonal társadalmi hasznossága is kérdéses.

Finnország, Oroszország

  • Jövőre elkészülhet a Helsinki-Szentpétervár vasútvonal, melyen eleinte napi kettő, később három vonatpár fog közlekedni. A szinte megfeleződött, három és fél órás menetidővel az eddig repülővel közlekedő üzleti utasokat is megcélozzák.
  • Ami pedig a Pétervár-Moszkva vasútvonalat illeti, a Sapsan márkanevű Siemens Velarók egyike 281 km/h-s rekordsebességet ért el májusban (a rendszeres sebesség 200 és 250 km/h között lesz), az ötödik szerelvény pedig a napokban érkezett Kalinyingrádba. A vonal az év végén indulhat, marketingben és a személyzet képzésében az SNCF segédkezik.

Ausztria

  • Svájc után Ausztriában is bázisalagutak épülnek (többek között) a német-olasz teherforgalom vasútra terelése érdekében: a Brenner bázisalagút 2014 és 2022-25 között épülhet meg a tiroli Innsbruck és Olaszország között, az építkezést felügyelő projektirodát május 18-án hozta létre a két ország és Németország. Az 55 km-es műtárgy két vasúti és egy szennyvízalagútból áll majd, ez utóbbi fúrását kezdik először, hogy pontos geológiai ismeretek álljanak rendelkezésre. A teherszállítás 160 km/h-s, a személyszállítás 250 km/h-s sebességgel lesz lehetséges.

Lengyelország

  • A PKP-Intercityhez érkező 10 Taurus egyike 235 km/h-val lengyel mozdonyos sebességrekordot döntött (a Taurusok nemzetközi rekordja a 2006-os 357 km/h-s sebesség). Közben az EU próbálja Lengyelországot megvédeni attól, hogy túl drága, 250 km/h-s vonatokat vásároljon, mivel a közeljövőben erre alkalmas pálya nem várható.

Belgium

  • Júniusban avatták fel a belga nagysebességű alaphálózat utolsó szakaszát Liege és a német határ között. Így Belgium egyedülálló a világon, mivel - Luxembourgot kivéve - három szomszédja felé az országhatárig kiépült a nagysebességű hálózat. Igazából a vonal már 2007-ben készen volt, de csak mostanra sikerült az első ICE3 szerelvényeket a megfelelő biztosítóberendezésekkel felszerelni (hasonlóan a holland HSL-Zuid-botrányhoz).

Svájc

  • Júliusban végre az első Új Cisalpino utasokat szállított Genf és Olaszország között, négy perccel előbb érkezve Milánóba. A legújabb botrány szerint felmerült, hogy a szerelvény nem lenne alkalmas a majdani Gotthard-bázisalagútban való teljes sebességű közlekedésre - igaz, a 2017-es alagútátadásig még van idő módosításokra, vagy a Cisalpinótól való megszabadulásra :).

 Japán

  • Júniusban bemutatták a 320 km/h menetrend szerinti sebességre képes E5-ös sorozató Sinkanszeneket (a képen), melyek azonban 2013-ig csak 300-zal fognak közlekedni.
  •  Az augusztus 11-ei erős földrengés miatt két órára szünetelt a Sinkanszen forgalom (vö. egész napos magyar hó/őfrász).

Dél-Korea

  • Megkezdték a helyi gyártású Hyundai KTX-II nagysebességű szerelvények hat hónapos tesztelését. Eddig a dél-koreai hálózat a francia TGV-hez hasonló KTX-I szerelvényekkel üzemelt, igaz nagy részüket már helyben gyártották.

Indonézia

  • Az indonéz kormány befektetőket keres egy Dzsakartát a kelet-jávai Szurabajával összekötő, 6 milliárd dolláros nagysebességű vonalhoz. Az üzemeltetésben az államvasút nem venne részt.

Szaudi-Arábia

  • Júniusban kisebb botrány tört ki a Mekka-Medina ("Haramain") projekt kapcsán, mert a Palesztin Hatóság felkérte Szaudi-Arábiát, bontsák fel a francia Alstommal a szerződést. Az Arab Liga bojkottál minden céget, köztük az Alstomot, akik részt vesznek az Izrael által elfoglalt területen haladó jeruzsálemi villamos építésében. Végül úgy tűnik, marad az Alstom.

Thaiföld

  • A vasúti dolgozók június végi sztrájkja miatt az éppen decemberre tervezett átadás is csúszhat a bangkoki reptéri gyorsvasúton. A munkások az üzemeltető State Railway of Thailand (SRT) átszervezése ellen tiltakoztak; a tervezett reptéri vonalon 160 km/h lesz az üzemi csúcssebesség.

Dél-Afrika

 

Izrael

  • A változatosság kedvéért a Tel Aviv-Jeruzsálem vonal építésével is gondok vannak. Környezetvédők egy folyami átkelést alagúttal szerettek volna megoldani (A holland Groene Hartot védő alagúthoz hasonlóan), végül mégis híd épül; illetve bizonyos alagútfúrások akkora porszennyezést jelentenek a szomszédos Mevaseret Zionban lakókra, hogy cserébe állomást kérnek maguknak.

Képek: Arnold de Vries, Shine 2010, D A J Fossett.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr261242036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.08.17. 23:37:14

nagyon klassz összefoglaló, köszönjük.

Portugália: nem csoda, hogy a közgaszdászok berzenkednek, a vonalnak az országon belül nem sok szerepe lesz, leginkább a két ibériai főváros összekötését fogja szolgálni

Oroszország: csak három vonatpár naponta, nem kevés az? amúgy meg dolgoznak a Nyizsnij Novgorodi vonal fejlesztésén is.

Lengyelország: a lengyeleknek az EU felé projektként beadott, Y alakú nsv vonalával mi van? (Varsó-Poznan, illetve Wroclaw)

És kimaradt Vietnam :)

spag · http://railzone.nl 2009.08.28. 18:18:27

@mestska: köszi a hiányosságok bekerültek a listába :)

azért nem tetszik önmagában az az érv, hogy az országon belül nem sok szerepe lesz a portugál vonalnak, mert hát egy reptérnek sincs sok belföldi szerepe, és éppen egy új lisszaboni repteret is akarnak építeni, mikor a régit már majdnem eléri a metró (ami egyébként szokatlanul előnyös, közeli helyen van).

szal a reptérhez képest abszolut jobb ötletnek tűnik a madridi vonal, de tény h kb egyikre sincs pénzük, és szintén tény hogy egy ennyire periférikus fekvésű ország nem fog tudni a repüléstől úgy elszakadni, mint a kontinens közepe.