2009.05.30. 10:36 spag

Féláron, de érkezhetnek az olasz motorvonatok Dániába

Dánia megállapodott a dízel motorvonatokat késve szállító olasz AnsaldoBredával a további IC4-esek (baloldali képen) leszállításának menetrendjéről. A 83 négy kocsis vonat és 23 db IC2-es változat 2012-ig érkezhet meg, a gyártó pedig kártérítést fizet a dán vasútnak (DSB).

 

Addig is a dánok - a korábbi híreknek megfelelően - 45 db. mozdonyos-vezérlőkocsis vontatásra alkalmas kétszintes kocsit, és három dízel billenőszekrényes ICE-TD-t bérel a német vasúttól. (A  jobboldali képen egy ICE-TD Koppenhágában.)

Dánia pont egy éve adott ultimátumot az AnsaldoBredának, a szerződés felbontásával fenyegetőzve, ha egy éven belül nem szállít le 15 IC4-est, melyek közül egy már alkalmas kell legyen csatolt üzemre (az rejtély számomra, hogy tesztelik a csatolt üzemet egy motorvonattal :) ).

Bár Dánia (joggal) kételkedett benne, végül sikerült leszállítani a vonatokat, apróbb papírmunkák hiányoznak csak. Továbbá nem is igazán lenne alternatívája az olasz kocsiknak, mivel mostanság hatalmas várólisták vannak a vasúti járműgyártóknál, és ha csak évek múlva érkeznének meg más dízel vonatok, azt nem tudná a DSB kihasználni a 2020-ban kezdődő villamosítások miatt.

A DSB szerint a vonatokkal a legnagyobb probléma a szoftver (akárcsak a szintén az AnsaldoBreda gyártotta holland V250 Albatrosok esetében), illetve megjegyezték, hogy a nullszériás modellek kicsit össze vannak tákolva.

Gyakorlatilag a DSB átvállalta a vonatok végső, appróbb munkáit, hogy az olaszok a fő gyártásra koncentrálhassanak. Az Ansaldo pedig nem csak ezt, hanem az időközben bérelt vonatok árát is ki kell fizesse, így gyakorlatilag a 4,5 milliárd dán koronás szerződés majdnem felét.

Forrás: Railway Gazette, képek: René Blumensaadt, Juliang's Pix.

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr911152849

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

jv 2009.05.30. 12:42:10

Az AnsaldoBreda göteborgi villamosainak szoftvereben is mindig elokerul egy-egy bug. Legutobb februarban fagyott le egy villamos szoftvere fekestul, mindenestul (szamitogep altal NEM vezerelt mechanikus veszfeket valhogy elfelejtettek beletenni, minek is az...?), igy a vegallomason (es szerencsere utasok nelkul) utolerte az elotte allo villamost:
http://www.gt.se/nyheter/1.1487296/inga-nya-kop-forran-olyckan-ar-utredd
Ugy tudom, az egyiken megis volt valaki (talan valami szerelo, ha minden igaz), o konyebben serult, illetve a hatso villamos vezetojenek eltort az orra.
Majd meg ugyanazon a heten ket kulonbozo napon ket kulonbozo jarmu szamitogepe kapcsolt ki ujraindithatatlanul a palyan valahol ket allomas kozott, de ugy, hogy fekek behuztak, es igy a kocsikat meg csak el sem lehetett vontatni...
Nehany napra ki is vontak mind a 32 villamost a forgalombol. Aztan rajottek, hogy a szamitogep elfelejti feltolteni az akkumulatorokat, azok pedig igy teljesen lemerultek a februari hidegben.

spag · http://railzone.nl 2009.05.30. 13:28:42

@jv: komoly :) szép dolog a számítógép, de miért nincs közvetlen mechanikus kapcsolat a fékkar (automata üzemnél a vészfék) meg a fék között? Csak mert repülőkön, autókon van, persze szervó nélkül.

jv 2009.05.30. 15:47:26

Miert nincs? Szerintem azota a helyi ero is elgondolkodott ezen. Majd most lesz. :)