2009.05.18. 01:16 spag

Közeledik egymáshoz a francia és a spanyol hálózat

A francia TGV valószínűleg bárkinek gyorsan eszébe jut, mint az európai nagysebességu vasút úttöroje, a spanyol AVE-ről viszont kevesebbet hallunk. (Alta Velocidad Española, spanyol nagysebesség, illetve az ave szó madarat jelent.) Hamarosan azonban megkerülhetetlen lesz az egész Ibériai-félsziget, ugyanis ha minden terv szerint halad, akár a világ legsűrűbb nagysebességű rendszere készülhet el Spanyolországban.

Itt az idő tehát, hogy a két rendszert ősszekössék. és ha nem is remélhetjük a Párizs-Madrid repülőutak kiváltását, azért egy Lyon-Barcelona viszonylatban biztosan akad majd bőven utas. A Pireneusokon való gyorsvasúti átkelést már 2004 óta tervezik, de nézzünk inkább bele az aktuális hírekbe, hogy lássuk hol tartunk a kapcsolódó szakaszokon.

Hárman pályáznak a Nimes-Montpellier szakasz építésére. Ez a szakasz természetes hosszabbítása a Párizs-Nimes LGV Mediterranée vonalnak, a tervezett Párizs-Barcelona tengely részeként. Nem meglepetés, hogy mindhárom pályázó francia, annál inkább újdonság, hogy nagysebességű teherforgalomra is terveznek, ami annyira sajnálatosan kimaradt akár a legutóbbi LGV-Est vonalból, hogy a franciák a briteket is felszólították, tanuljanak az ő hibáikból.

Az LGV Mediterranneenek egyben keleti irányú hosszabbítását is tervezik Provence és a francia riviéra, és az olasz Genova felé. Így a Mediterranée két ágán akár kelet-nyugat irányban is közlekedhetnek vonatok akár Barcelone és Genova között.

Közben a spanyol Zaragoza-Pamplona vonal építéséről is megállapodott a spanyol állam és Navarra, Pamplona tartománya, miszerint a Pireneusokhoz közeli projekt bő harmadát, a Castejón-Pamplona szakaszt a tartomány építi meg, melyet később a fejlesztési minisztérium kifizet és átveszi a felépítmények üzemeltetését is. - További hír, hogy az Ansaldo STS kapta a 33 millió eurós karbantartási megbízást a Madrid-Leira szakasz ERTMS biztosítóberendezéseire 2013-ig. Ezen a vonalon közlekednek Madridból Barcelonába is az AVE-k, és remélehetőleg hamarosan Franciaországba is.

Az ERTMS és az ETCS (European Train Control System, európai vonatirányító rendszer) lassan megérdemel egy külön posztot, addig is akik nálam kevesebbet tudnak az ETCS-ről, (de csak nekik :) ) annyit mondanék, hogy ez egy közös európai szabvány a jelzők és a meghaladásuk elleni biztosítórendszerek egységesítésére és a magasabb szinteken a jelzők kiváltására, aminek az elterjedése fokozatosan lehetővé teszi a korlátlan átjárást az országok között. Jelenleg ugyanis a gyorsvasúti vonatok nem túl izgalmas, de legfontosabb karakterisztikája, hogy melyik az az 1-4 ország, amelyikben közlekedni tud.

A gyorsan fejlődő spanyol hálózat nemrég Obama elnök, a Wall Street Journal és ezáltal egész Amerika figyelmét felkeltette, úgyhogy a következő posztban mi is részletesebben utánanézünk.

yisris fotóján egy spanyol Siemens Velaro AVE és egy francia TGV látható Milánóban.

3 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr251118435

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.18. 08:18:07

épp tegnap kerestem, hogy írtál-e már valamit erről, hisz Perpignannál megemlítettem, hogy a tgv-hez kapcsolódva építik ki a hálózatot. De nem találtam, erre most itt van :)

Toymao 2009.06.09. 17:48:18

Nem kötözködésből, de az AVE helyesen leírva: Alta Velocidad Española (ALT+0241), nem "ng", az a franciában 'ny', a spanyolban az 'ñ' betű.

Egyébként fasza a blog, most fedeztem fel, jól be is lett rakva GReaderbe. :)

spag · http://railzone.nl 2009.06.10. 01:01:18

@Toymao: Oops, úgy tűnik, kicsit elfranciásodtam. De köszi, javítva!

Örülök, hogy Neked is tetszik a téma :)