2009.05.10. 22:29 spag

Élő: Thalys WiFi teszt

Az elmúlt hónapokban sorra jelentették nagysebességű vasúti szolgáltatók a fedélzeti wifi szolgáltatást, melytől elsősorban további üzleti utasok vasútra csalogatását remélik. A belga-francia-holland-német Thalys már 2005 óta teszteli a rendszerét, a brit Virgin Trains is próbálkozik és az amerikai Acela Expressről is lehet hallani. Persze a hagyományos vasutakon ennek a mobil internet korában már kisebb értelme lenne, a több országon keresztül közlekedő, gyakran alagutakban haladó nagysebességű vonalakon viszont fontos kényelmi szolgáltatás.

A technológia a következő: a vonatok műholdas antennával kapcsolódnak egy földi reléhez, az alagutakban pedig fix földi ismétlők teszik folytonossá a kapcsolatot; ahogy a Thalystól származó alábbi ábrán is látható.

Az üzleti modell pedig a Thalys esetében: rövid utakra 60 (megszakítható) percre 6,5 euró, egy két óránál hosszabb útra pedig folyamatos kapcsolat 13 euróért. Végül első osztályon ingyenes, pontosabban benne van az árban.

Ha valóban sikerül megjelentetni ezt a posztot, az azt jelenti, hogy egész stabil a kapcsolat, ugyanis ezt a cikket egy Párizs-Amszterdam Thalys úton írom. A Speedtest.neten 24/8 Mbps-es le- és feltöltést mértem, és bár igaz, hogy akár 300 km/h-nál és akár alagútban is van kapcsolat, gyakran megszakad hagyományos alagutakban (Antwerpen állomás, Schiphol reptér alatt) és sajnos maga a konnektor sem működik teljesen megbízhatóan.

Az internetkapcsolat plusz szolgáltatása a repülőkről és a railjetről ismert geolokáció, az alábbi screenshotot az antwerpeni állomásra vezető hagyományos pályán mentettem.

A térképen látható, hogy a Thalys brand elsődleges célja a Párizs-Brüsszel nagysebességű vonal kihasználása, innen a vonatok részben hagyományos pályán ágaznak ki legfeljebb 4 órás viszonylataikra.

Lassan érkezünk Amsterdam Centraalra, úgyhogy további Thalys és Eurostar/Gare du Nord képek később.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr471113963

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

NAR 2009.05.10. 22:51:05

A svéd X2000-esen is van ilyen, elsőosztályon benne van az árban, másodosztályon ha jól emlékszem, 50 SEK-et (nagyjából 5 euró) kell fizetni. Nekem Stockholm-Linköping között folyamatosan volt kapcsolat, ha jól emlékszem, bár a legkomolyabb alagút pont az elején van, addigra lehet, hogy el sem indult a laptop :-)

spag · http://railzone.nl 2009.05.10. 23:10:47

@NAR: az is jó lehet, én sajnos csak az Arlanda Expresst ismerem; de ismerősöm mesélte hogy az X2000-esen a webes login ilyen régimódi bénán volt megcsinálva, ahol a skype ment rajta ingyen :) (ti. csak a DNS kéréseket hijackelte és a skypenak olyan nem kell.)