2009.05.08. 19:35 spag

Francia-olasz versengés készülődik

Az angol HS1 kapcsán már szóba került, hogy a DB Schenker brit földön indítana tehervonatokat, az Air France pedig már korábban jelezte, hogy érdeklődik a Csalagúton keresztüli személyforgalom üzemeltetése iránt, mindez azonban csak a kezdete annak, ami a 2010-es uniós vasúti liberalizáció kapcsán vár ránk. A nemzeti vasúti cégek elvesztik a monopóliumaikat, és elvben bárki indíthat vasúti szolgáltatást a pályavasutakkal kötött szerződés keretében.

Alig avatta fel az olasz miniszterelnök a Róma-Milánó 300 km/h-s vonal Firenze-Bologna szakaszát egy Freccia Rossa, vörös nyíl vonatot vezetve (a fenti képen buta autókat előz le), és máris bejelentette az NTV vasúttársaság, hogy fel szeretné venni a versenyt az állami Trenitaliával a gyorsvasutak üzemeltetésében az említett vonalon és a tervezett Torino-Salerno meghosszabbításon. Többek között egy non-stop Milánó-Róma járat szerepel a konkrét tervek között. Nem kell sokáig kereskélni, hogy kiderüljön, a franciák állnak az új cég mögött: a stratégiai partner az SNCF, és a társaság Italo márkanéven elsőként fogja üzemeltetni az Alstom AGV nevű vadiúj motorvonatát.

Az Automotrice a Grande Vitesse (AGV, nagysebességű motorvonat, a képen) a TGV-k új generációja, melyek a korábbi két mozdonyfejes felépítéssel szakítva (a Pendolinókhoz és az ICE3-hoz hasonlóan) minden kocsiban meghajtást tartalmazó motorvonatok lesznek, melyek így a végső kocsikban is utasokat szállítva nagyobb kapacitással fognak rendelkezni.

Az olasz válasz sem váratott sokat magára: bár az Air France és a Deutsche Bahn is érdeklődött, a Trenitalia az első cég, amely bejelentkezett a francia pályavasútnál a Párizs-Lyon-Milánó vonalra. Decembertől a Párizsba közlekedő olasz vonatok megállhatnak majd más francia TGV állomáson is, így a belföldi forgalomban is versenyezhetnek az SNCF-fel.

Update: A Transdev, egy francia székhelyű, nemzetközi városi közlekedési operátor (Hollandiában pl. Connexxion néven) is készül az otthoni piacnyitásra a regionális vasutakon.

A francia-olasz vasúti kapcsolat javítását, pontosabban a Lyon-Torinó nagysebességű vonal és a Fréjus bázisalagút építését a két a két ország a legmagasabb szinten támogatja: február végi római találkozójukon Sarkozy és Berlusconi megegyeztek a munkák felgyorsításában és az alpesi alagút mielőbbi tendereztetésében. (A bázisalagutakról a svájci építkezések kapcsán is olvashattatok, a képen egy francia TGV Milánóban.)

Képek: CasteFoto, nicolas.braucourt és Ciccio Pizzettaro.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr131101981

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

nemuccaszoc 2009.05.08. 21:18:23

Ja, hát ez nem Kötött pálya :D Mármint nem a blog, hanem a téma.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.09. 09:08:17

@uccaszoc:

miért nem kötöttpálya a téma? :) én ezt a viccet asszem nem értem :)