2009.05.05. 08:46 spag

Kissebességű kedd: A RandstadRail

Eredetileg megjelent az Indóház.hu-n.

 

Néhány éve egy új városi vasúti hálózat épül Hollandiában, mely egyszerre használ fel korábbi villamos, metró és vasútvonalakat, viaduktot és alagutat is tartalmazó új szakaszokkal kiegészítve. A RandstadRail a névadó, nagy népsűrűségű "körváros" régió déli részén közlekedik Hága központja és a szomszédos kisvárosok valamint Rotterdam között.

A Hágát Zoetermeerrel és nyugati szomszédaival összekötő 3-as és 4-es vonal alacsonypadlós, szemmel láthatóan villamoshoz hasonló rendszerű, és a hágai közlekedési társaság üzemelteti. Bár a belvárosban a RandstadRail előtt sem volt ismeretlen a szintben elkülönített villamosszakasz (ahol így nincs is szükség metróra), az új vonalak mentén egy további látványos viadukt épült, a város másik felében pedig egy kéregvasúti szakasz található. A külvárosokba érve a felszínen, de továbbra is a közúti közlekedéstől elzárva közlekednek az Alstom RegioCitadis "tram-train" szupervillamosok.

A jövőben további hágai villamosvonalakat szeretnének konvertálni RandstadRail vonallá és 2012-ben a meglévő 147 hágai villamosból százat terveznek a RandstadRailhez hasonló szerelvényre cserélni.



Citadis tram-train az új hágai viaduktban

A Hágából Rotterdamba közlekedő Erasmus-vonal viszont magaspadlós szabványú, mert - bár egyelőre a rotterdami végállomás helyszíne nem túl előnyös - ha a főpályaudvar alatt idén elkészül az alagút, ez a viszonylat a rotterdami metró azonos nevű vonalával fog egyesülni. Így a szerelvényeket a vonalra már ma is a rotterdami közlekedési vállalat adja ki: eleinte régebbi metrókocsikat, a múlt év második fele óta pedig a Bombardier holland gyárában készült RSG3 szerelvényeket.



Az Erasmus-vonal RSG3 metrója a rotterdami végállomáson


Az RSG3 utastere


Az egységes brandingnek és festésnek köszönhetően a két rendszer közti fenti különbségek talán csak egy vasútbarátnak tűnnek fel, az öt közös állomáson azonban gondolni kellett az eltérő padlómagasságra. Mivel manapság már elvárás az akadálymentes utascsere, ezért itt lépcsők helyett az állomások egyik fele magas, másik alacsony peronnal rendelkezik, rámpával összekötve.


Alacsonypadlós RegioCitadis érkezik, a kihaladó RSG3 metró az előtérben látható magasperonos szakaszon állt meg.

A három vonal a közös szakasz után újra találkozik Hága központi pályaudvarán, ahol az Erasmus-vonal a vasúti peronokra érkezik, a 3-4-es szupervillamosok megállói pedig a pályaudvar belsejében vezetett viadukton vannak.



RSG3 a hágai főpályaudvaron


Hágai RandstadRail a főpályaudvar peronjai felett

A képeket április 12-én készítettem, van még!

Update: május 14-én kisiklott egy hágai RR villamos, és sajnos nem az első eset. Tízen könnyebben megsérültek.

6 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr821097891

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.05.05. 21:00:47

Nagyon klassz ez a Randstadrail. Írtam is róla a diplomamunkámban. Példaértékű az az együttműködés a kétféle rendszer, a kétféle jármű között.

NAR 2009.05.05. 21:08:50

Ilyen kettős peron Amszterdamban is van az 5-ös villamos és 54-es(?) metró közös szakaszán.

spag · http://railzone.nl 2009.05.06. 00:30:29

@NAR: igen, 51-es metró, az egy okos vonal hibrid felsővezeték/harmadik sines táplálással.

Google Street Viewben is látszik:
bit.ly/6LRmc

Vagy egy saját fotó:
www.flickr.com/photos/spag85/3505125097/

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.08. 18:09:57

nem is értem, miért rejtegetted ezt a posztot eddig az Indóházon :)
Az első két fotó nagyon klassz, köszönet érte :)

spag · http://railzone.nl 2009.05.08. 18:58:34

@mestska: a válasz egyszerű: most lett kedd :) na jó még akartam fotót begyűjteni Zoetermeerben, de sok újat már nem találtam.

spag · http://railzone.nl 2009.06.02. 23:33:22

Update: május 14-én kisiklott egy hágai RR villamos, és sajnos nem az első eset. Tízen könnyebben megsérültek.
http://denhaagfm.com/index.php?id=41&no_cache=1&tx_ttnews[tt_news]=78007&tx_ttnews[backPid]=17