2009.05.02. 22:34 spag

Sir Norman Foster tervezheti a szaúd-arábiai TGV-állomásokat

Szaúd-Arábia elhalasztotta az év második felére a Mekka-Dzsidda-Medina nagysebességű vonal állomásépítkezéseinek tenderezését. Ami érdekesebb, hogy ennek a késésnek nem a pénzhiány volt az oka, hanem a vasúti szervezet úgy döntött, a szent városokhoz méltó, ikonikus pályaudvarépületeket rendelnek. Az építész Sir Norman Foster irodája, akik várhatóan novemberre készülnek el a tervekkel.

Az arab ország Haramain HSR néven tervezi összekötni Mekkát (a fenti képen) és Medinát a Dzsidda (Jeddah) nemzetközi reptérrel, mely egyben a régió legnagyobb városa (Dzsiddában 2,8 millióan laknak, a teljes konglomerációban pedig 5 millióan). Az érdekesség, hogy ezúttal nem az érintett városok lakói generálják a nagy forgalmat, hanem a zarándokok: még 2006-ban évi 20 millió, jövőre már várhatóan 30 millió zarándok érkezik a szent városokba. Ramadán idején egyszerre akár kétmillió vendéget is fogad a régió.

mekkamedina

A vasúttól 50%-os modal splitet várnak a turistákra nézve, mely a 444 km-es utat 320 km/h-s csúcssebességgel három óra alatt tenné meg először óránként, majd csúcsidőben (mely itt nem a nap bizonyos óráit, hanem az év bizonyos hónapjait jelenti) 10, vagy akár 5 percenként közlekedve. Ebből a fontosabb szakasz, a 72 km-es Dzsidda-Mekka csak 30 perc lesz.

Az állomások előregyártott modulokból készülnek majd, így az állomásépítkezés is nagysebességű lesz, poénkodik a Buro Happold mérnökiroda képviselője. Az éghajlaton elengedhetetlen légkondícionálás mellett minden állomást természetes napfénnyel világítanak majd be, és egyensúlyt ígérnek az egységes dizájn és az állomások egyedi elemei között - valahogy a dubai metró típusos állomásaihoz hasonlóan (a képen).

Az elhalasztott tenderen induló konzurciumokban várhatóan spanyol, japán és kanadai cégek is részt vesznek majd. A már lezárult első pályázati fázisban a pálya építését az Al Rajni Alliance nyerte el, aminek külföldi tagjai a francia Bouygues és a China Railway Engineering.

Kitűnő választás volt a Foster & Partners a vasútállomások tervezésére, hiszen a tervezőiroda olyan kapcsolódó referenciákkal büszkélkedhet, mint (a képeken rendre, kattintsatok a nagyobb méretre) a londoni Jubilee line Canary Wharf állomása, a bilbaoi metró Fosteritonak nevezett portáljai és nem utolsósorban a drezdai főpályaudvar rekonstrukciója. Foster-metróállomásokat láthatunk még Rennes-ben és Szingapúrban is.

 Képek: transposition, Martti Kuusanmäki, ET420, (Meku) és chop1n.

Update: Júniusban kisebb botrány tört ki, mert a Palesztin Hatóság felkérte Szaudi-Arábiát, bontsák fel a francia Alstommal a szerződést. Az Arab Liga bojkottál minden céget, köztük az Alstomot, akik részt vesznek az Izrael által elfoglalt területen haladó jeruzsálemi villamosépítésében. Végül úgy tűnik, marad az Alstom.

2 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr231099572

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.05.08. 18:13:00

azért az érdekes lesz, ha az állomások előregyártott modulokból készülnek majd. Ez legalábbis számomra valamilyen sorozatgyártású részelemőkből történő összeállítást sugall, holott egy Foster épület nem feltétlen az, amit sorozatgyártásban elő lehet, vagy érdemes állítani.

Még annyit, hogy Jeddah-t magyarul Dzsiddának hívják.