Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Pendolino

Modern vasutak, a fapados repülés és az autópályák zöld versenytársai.


RSS feliratkozás

Email feliratkozás

twitter.com/pendolinoblog

Email: pendolino.blog gmail

Friss topikok

Hirdetés

Licenc

Creative Commons Licenc

2009.04.23. 01:59 spag

Egy országnyi nagysebességű vonal

Eredetileg megjelent a vonatmagazin.hu-n.

 


hs2Egyre bíztatóbb hírek érkeznek Angliából egy esetleges belföldi nagysebességű vonallal kapcsolatban. Ami bő egy évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna: ma a válság ellenére három párti konszenzus látszik kibontakozni a High Speed Two (HS2) szükségességéről. A nyomvonalat az azonos nevű tervezőiroda jövő év elejére készíti el, akkor kezdődhet a társadalmi vita. Eddig annyit lehet tudni, hogy Londonból (Heathrow esetleges érintésével) északnyugat fele West Midlands/Birmingham fele vezetne a vonal, és utána bármerre is folytatódik, hosszú távon Glasgowba és Edinburghba is el kell érjen. Nekem a legjobban a Transport Politicon is megjelent S alakú vonal tetszik (a képen): a liverpooli elágazástól eltekintve egyetlen vonalra felfűzhető Nagy-Britannia összes nagyvárosa.

A technológia várhatóan a francia TGV-re alapul majd (a Maglev minden országban felmerül, de igazából sehol nincsen értelme, ahol már léteznek hagyományos szabványú vasútvonalak a belvárosokban), legalább 300 km/h lesz a pálya sebessége, kétszintes vonatokra méretezett űrszelvényben és a világon elsőként eleve négy vágánynak elegendő pályában gondolkoznak. Mindezt Guillaume Pepy, a francia vasút elnökének javaslatára, aki úgy fogalmazott, tanulnia kell Nagy-Britanniának Franciaország "hibáiból", és nem szabad alábecsülnie a HSL-ek sikerét, és akár 360 km/h-ra és nagysebességű teherszállításra is érdemes lenne gondolni. Franciaország ugyanis mind a délkeleti, mind a vadiúj "LGV Est" Párizs-strasbourgi vonalon kapacitást kell bővítsen ami csak új, párhuzamos pályákkal lesz megoldható.

Nagy siker, hogy sikerült a belföldi nagysebességű vasút témáját beemelni a mindennapi brit közbeszédbe, három fő okot szeretnék bemutatni az alábbiakban: egy kellemetlen és egy jól sikerült vasúti beruházást, és nem utolsó sorban a közlekedési minisztert.

A West Coast Main Line rekonstrukciója. A Birminghamen át Liverpool/Manchesterbe és a skót nagyvárosokba tartó, számos elágazással rendelkező hagyományos fővonal felújítását az 1990-es évek közepén kezdték el és akkor még 4 milliárd fontos költségvetéssel, és ami fontosabb: 225 km/h-s sebességről volt szó, melyhez in-cab signalling (fülkén belüli jelzőrendszer) lett volna szükséges. Ehhez képest idén dupla költséggel zárult a projekt, a modern jelzésrendszer pedig nem valósult meg, így a szabályok szerint csak 200 km/h-s sebességgel haladhatnak a Virgin Trains Pendolinói (a képen). Ezen felül a felújítás éveken át tartó állandó fennakadást jelentett, és az utasok egyáltalán nem elégedettek az eddigi szolgáltatással. Bár meghosszabbították a peronokat, a kapacitásnövelés mégsem lett jelentős.

A WCML tanulsága, hogy egyáltalán nem biztos, hogy kifizetődő új vonal helyett meglévő hagyományos pályát felújítani, különösen, ha figyelembe vesszük az építkezési fennakadások által okozott károkat, illetve hogy mindenképp további kapacitásra van szükség a következő 5-10 évben.

A High Speed One. A Londont a Csalagúttal összekötő nagysebességű vonal (a képen) igazi sikertörténet: immár háromszor annyian utaznak Brüsszelbe és Párizsba a HS1-et egyelőre egyedül használó Eurostarral, mint repülővel. Hamarosan 225 km/h-s sebességű Hitachi Javelin vonatok indulnak a HS1 használatával Kentbe, a DB Schenker pedig egy múlt heti megállapodás alapján jövő évtől indíthat nagysebességű tehervonatokat.

Bár utólag kiderült, hogy nemzetközi összehasonlításban rendkívül sok pénzt költöttek a HS1-re, úgy tűnik, mégis megtérülhet. Bebizonyosodott, hogy Anglia képes HSL-t építeni, és már megvan hozzá a szaktudása. Talán nem elhanyagolható a folytatást sugalló HS1 névválasztás marketingereje sem, és valóban, eredetileg a vonalat csak Channel Tunnel Rail Linknek hívták.

A miniszter. Kiemelkedő szerepe van a HS2-ben Lord Andrew Adonisnak, a brit közlekedési miniszternek. A bevallottan vasútbarát Adonis kitartóan lobbizik a HS2-ért, olyannyira, hogy az ellenzéki pártok árnyékminisztereivel is sikerült egyezségre jutnia az alapelvekben. A fenti két vasútvonalra hivatkozva támogatja az új építést, úgy fogalmazott: "Nagy-Britannia találta fel a vasutat és exportálta a világnak. Nagyszerű lenne, ha a 21. században vezető szerepünk lehetne a nagysebességű vasútban".

Képek: akanekal és mattingham.

Update: Belefutottam egy nyelvi hamis barátba a cikkben: Nagy-Britanniában a Minister of State for Transport inkább a mi államtitkári szintünknek felel meg. Mégsem tévedtem nagyot, mert azóta Lord Adonist kinevezték Secretary of State for Transport-tá, ami pedig, keresztben, éppen közlekedési minisztert jelent.

5 komment


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr311081251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

kacsa! 2009.04.25. 01:38:23

Átnyálaztam az eddigi posztokat, sok sikert a továbbiakhoz, hiánypótló, informatív blog a tied. Grat.

spag · http://railzone.nl 2009.04.26. 10:05:05

@kacsa!: köszönöm! szívesen veszek minden további témajavaslatot is!

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.04.26. 13:23:52

Csodálkoztam is, hogy a szigeten miért nem indult meg korábban az NSV fejlesztés.

spag · http://railzone.nl 2009.07.08. 15:58:16

Update: Belefutottam egy nyelvi hamis barátba a cikkben: Nagy-Britanniában a Minister of State for Transport inkább a mi államtitkári szintünknek felel meg. Mégsem tévedtem nagyot, mert azóta Lord Adonist kinevezték Secretary of State for Transport-tá, ami pedig, keresztben, éppen közlekedési minisztert jelent.