2009.03.20. 02:49 spag

Nagysebességű hírek 2009.03.20.

Az elmúlt hetek rövidhírei a modern vasút világából.

 

Európában

  • Spanyolországban a madridi Atocha pályaudvaron 11-ról 19-re növelik az AVE vonatok által használt vágányokat a Valenciába tartó vonal 2010-es megnyitásáig.
  •  
  • 15 évvel a megnyitása után kezd megtérülni a Csalagút: az üzemeltető Eurotunnel a második nyereséges évét zárta tavaly, és idén osztalékot is fizet. Közben az Eurostar, melynek a járatai a teljes menetrend helyreállítása óta 95%-ban 15 percen belül érkeznek, az utastér megújításával készül a 2010-es piacnyitásra az alagútban (az Air France már jelezte, hogy versenybe száll). (képen a brit portál.)
  •  
  • Franciaországban az általános sztrájk súlyosan érinti a vasutat is, de a sztrájktörvények miatt a járatok egy része mégis elindul. Bővebben az indohaz.hu-n.
  •  
  • "Brit kutatók szerint" :) komoly potenciál van az üzleti utasokban a vasút számára, ugyanis a megkérdezett cégek kétharmada eddig is használta a vasutat és az utasok túlnyomó többsége elégedett az útjával (hiszen pl. közben dolgozhat), de a válaszadók harmada túl magasnak tartotta az árakat az alternatívákhoz képest. Alacsonyabb árakkal tehát további üzletemberek csábíthatóak a járatokra. (via Campaign for Better Transport)
  •  
  • Rekordidővel, 35 óra alatt ért jutott el a Bosphorus Europe Express fantázianevű tehervonat Ljubljanából Isztambulba, a szokásos 60 óra helyett. Az 1577 km-es úton a szerelvénynek EU-n kívüli államhatárokkal, két áramnemmel, egy villamosítatlan és egy egyvágányú szakasszal kellett megbirkóznia. A 43 km/h-s átlagsebesség ellenére bebizonyosodott, hogy már a mai viszonyok között is lehetséges az úgynevezett X páneurópai korridoron (mely Ausztriát köti össze a török vasúttal) a 48-57 órás kamionutaknál gyorsabban (és persze hatékonyabban) árut szállítani. (a képen a mozdonyok, még Németországban.)

Ázsiában

  • Hétfőn a kínai állam száz nagysebességű szerelvényt rendelt a China Northerntől, az ország második legnagyobb vasúti járműgyártójától. (összehasonlításképpen a francia TGV flotta körülbelül 400 szerelvényből áll.) Az újgenerációs CRH (China Railway High-speed) vonatok hazai technológiával fognak készülni (szemben a korábbi modellekel, melyek többek között a Siemens Velaróján és az Alstom új Pendolinóján alapultak), és a 2011-ben elkészülő Peking-Sanghaj vonalon fognak közlekedni 350 km/h-s sebességgel. (Update: úgy tűnik, mégis Velarókról van szó, hacsak nem rendeltek még 100 vonatot ugyanarra a vonalra.) Update2: az új kocsik a Velaro-designra épülnek majd, Siemens tanácsadással (forrás: Utazó Kiskövet).
  •  
  • Dél-Korea újonnan választott elnöke az épülő Honam nevű nagysebességű vonalat megtekintve az építkezést gyorsító csomagra tett ígéretet. (képen egy jól láthatóan francia technológiára épülő koreai KTX vonat.)
  •  
  • A tajvani nagysebességű üzemeltető pénzügyi gondokkal küzd, így - a holland operátorhoz hasonlóan - az állam segítségére szorul.
  •  
  • végül a japán Shinkansen (grammar ***-k kedvéért Sinkanszen) Tokió-Oszaka vonalán 2 Mbps-es, vagyis egy kényelmes otthoni kapcsolatnak megfelelő WiFi érhető el, akár alagútban is. A pálya melletti kábelre csatlakozó antennák kommunikálnak az N700-as szerelvényekkel, aminek a belső hozzáférési pontjaira csatlakoznak az utasok. Az érintett 17 állomáson pedig 54 Mbps-es hálózat épült, ami a legtöbb mai wifi kártya maximuma.

Képek: Railion 189 065, Ben Axcell, Jaako.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr191013289

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.