2009.03.18. 00:06 spag

Kissebességű kedd: Integrált fenntartható közlekedés

A blog témája ellenére körülbelül keddenként nem tudom megállni, hogy ne írjak egyéb közlekedési témákról is. Ez a Kissebességű Kedd.

 

A múlt héten Drezdában tartották a második MeetBike konferenciát a környezetbarát közlekedési módok, tehát a tömegközlekedés és a kerékpározás integrációjáról. Németországban ugyanis az elmúlt évtizedben jelentősen nőtt,  például Berlinben megduplázódott és Lipcsében a triplájára nőtt a kerékpár aránya a közlekedésben, az utasok szokásait vizsgálva pedig kiderült, hogy 1) ugyanazokra az utakra használják jellemzően a kerékpárt az autóval szemben, mint a tömegközlekedést (5-10 km hosszú mindennapos ingázásokra és hétvégi szabadidős programra), 2) általánosságban az utazók fele "multimodális", napi szinten több közlekedési módot is igénybe vesz.

A városoknak érthető céljuk mind a kerékpározás, mind a tömegközlekedés népszerűsítése, a fentiek alapján célszerű tehát, ha a hálózati hatásokat kihasználva minden szempontból integráltan kezelik az egyéni autózás alternatíváit.

Kerékpárszállítás a járművön

A drezdai műegyetem felmérése szerint a német tömegközlekedési cégek kétharmadának semmilyen fenntartása nincsen a kerékpárszállítással szemben, a legfontosabb probléma, a csak bizonyos városokban jelentkező kapacitásproblémák pedig megoldhatóak: csúcsidőre vonatkozó korlátozással, megfelelő tarifákkal való szabályozással, és végül kapacitásnöveléssel.

Például Stuttgartban (a képen a fogaskerekű bringaszállítója) csúcsidőben a stadtbahnon (villamos-metró) nem, az S-Bahnon pedig csak jeggyel lehet bringát szállítani, máskor viszont mindkettőn ingyen.

A kerékpárosklub felhívja a figyelmet, hogy bizonyos, nagy kerékpáros forgalmú szakaszokon nem felel meg a (modern magyar motorvonatokból is ismert) multifunkciós tér a kerékpárosoknak, mert a lehajtható ülések konfliktusokra adnak okot, és szükséges a bringák pontos elhelyezése támaszokkal.

B+R, kerékpártárolók az állomásokon

Járműférőhely-kímélő megoldás a Bike+Ride bringaparkolók építése a (jellemzően elővárosi vasút) állomásokon. Mindennapos használatra elvárás a fedett tároló, és a sikeres S-Bahn rendszereken, mint a berlini, a meglévő több tízezer tároló is bővítésre szorul. (A képen az amszterdami vasútállomás tárolója.)

Akadálymentesítés

Az Oberelbe régió üzemeltetője kiemeli, hogy az esélyegyenlőség miatt is szükséges rámpák, liftek és alacsonypadlós járművek megkönnyítik a bringások, a babakocsisok, a nehéz csomaggal utazók és az idősek, így a többség utazását is (ezért is akkora szégyen, hogy Magyarországon a mai napig pofátlanul ki van felejtve az akadálymentesítés, legutóbb például a győri vasútállomáson.)

Bike sharing

A gombaként szaporodó kerékpárkölcsönző hálózatok, köztük a leghíresebb párizsi Vélib rendkívül hasznosnak bizonyulnak a kapacitástervezés szempontjából, ugyanis a közbiciklivel érkező utasoknak se az állomáson, se a járművön nem kell kerékpártárolót biztosítani. Értelemszerűen a kölcsönzőpontoknak a megállók mellett kell lenniük, továbbá a tarifaképzésben is integrálni kell a tömegközlekedéssel.

Párizsban például az elektronikus bérlettel lehet igénybe venni a Vélibet is, Svájcban pedig a vasúti bérlettel kedvezményes Rent-a-bike tarifákat lehet használni. Vagyis egyszerűen mennyiségi kedvezményt adunk a zöld közlekedés vásárlójának, hogy ezzel törzsvásárló legyen.

Bringasávok átvezetése a villamosmegállókon

A lipcsei önkormányzat egy apró, de sokakat érintő problémát ismertetett: a bringás-utas konfliktusok elkerülését a villamosmegállókban. Az utóbbi években ugyanis már közvetlenül a járdára épülő villamosmegállókat építenek (akár a járda befelé való szélesítésével), mivel ezzel biztonságosabb és gyorsabb a villamos közlekedés, mint a járdaszigetes megállókkal. Ilyenkor azonban a bringásokat nem szabad a sínekkel párhuzamosan vezetni balesetveszély miatt, ezért a megálló környékén "gyalogút, kerékpárral is szabad" jogi kategóriát alkalmaznak, a bicisávot a járda szintjére emelik és útburkolattal elválasztják, vagy ha lehetséges, a megálló mögött vezetik.

Marketing

Végül minden előadó kiemelte az egységes, határozott Bahn+Bike marketing szükségességét. További magyarázat helyett hadd mondjak csak annyit, Bringázz (akár vonattal) a munkába!

Képek: Akbar Simonse, Andrew Ciscel és én.

10 komment

Címkék: németország


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr821008982

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.18. 09:09:34

Épp a napokban néztem meg a tavalyi berlini kiruccanásom során készített videókat és meglepődve tapasztaltam, hogy milyen sokan kerékpároznak. Ez valahogy akkor ott nem tűnt fel, másra figyeltem. :)
Tetszettek a szélesített buszsávok, amelyekben a kerékárosok is tudtak közlelekdni. Szerintem biztos volt pozitív hatása a DB által üzemeltetett bicajkölcsönzésnek is.
Ezzel szemben ugye nálunk jelenleg többe kerül az elővárosokból vonaton szállítani a kerékpárt, mint ha csak egy "sima" jegyet vennénk.

sd m 2009.03.18. 10:12:40

A berlini kerékpáros közlekedés ugynolyan gyorsan fejlődik, mint a város. Nem voltak 1910 óta működő, eredetileg is bicikliútnak tervezett utak, mint Amszterdamban, de az utóbbi években nagyon jó minőségű bringahálózat jött létre. A bicikliutak általában az utak két oldalán egyirányú rendszerben futnak a jármű és gyalogosforgalomtól elválasztva, és raszterszerűen behálózzák a várost. Ezekről letérve széles buszsávokon lehet továbbtekerni, ahol a busz nagyívben kekerül, nem ad tockost a tarkónkra a visszapillantóval, ha meg nem tud előzni, nagy követési távolsággal jön mögöttünk. Pár éve sokkal türelmetlenebbek voltak a buszvezetők. Ere az egyetlen értelmes magyarázat, hogy a közlekedési vállalat továbbképzést tartott a megváltozott közlekedési szokásokról, udvariasságról. A metróra és az elővárosi vasútra pedig most is felvihetők a bringák (sajnos csak kiegészítő jeggyel). A legfontosabb, az autósok és kerékpárosok viszonya. Az autós figyeli a bringásokat, mindig belenéz a tükörbe, jobbra kisívben kanyarodásnál megáll és megnyugtató, hogy lehet látni a szemét a tükörben. Ugyanez a parkolásnál és ajtónyitásnál. A berlini rendszámú autós tökéletesen tisztában van egyenrangúságával, semmit nem számít az autója mérete, márkája. A biciklisek pedig ugyanúgy betartják a rájuk vonatkozó szabályokat. Ha valaki Berlinben jár, béreljen bringát és tekerje körbe a várost.

molnibalage 2009.03.18. 10:15:26

Párizs kapcsán egy apró megjegyzés. Asszem gallyra ment a bringás rendszer, mert iszonyatos anyagi bukás volt rongálás és lopások miatt.

spag · http://railzone.nl 2009.03.18. 10:28:54

@Fricy: hát, mutatóba itthon is van kerékpáros buszsáv:
Alkotmány utca criticalmass.hu/files/DSC01011.JPG
Dózsa György út criticalmass.hu/files/bpbuszkp00620_0.jpg
kerekparosklub.hu/files/imagecache/big/files/buszkp_dozsa2.jpg

kicsi, sárga, savanyú de a mienk :) új fejlesztéseknél mindig szoktuk kérni, szép lassan majdcsak beérik a dolog.

Brüsszel és Bogota példája mutatja, hogy a városi vasúttal ellentétben a bringás kultúra 10 éven belül gyökeresen javítható, legyen a város gazdag, vagy szegény (csak B betűvel kezdődjön :) ), már csak el kell egyszer kezdeni:
criticalmass.hu/blogbejegyzes/20090317/bringasbarat-varos
kerekparosklub.org/elsobbseget-az-embereknek-25-perc-varazslat-bogotarol

btw köszi a blogrollt.

spag · http://railzone.nl 2009.03.18. 10:35:33

@molnibalage: inkább csak annyi történt, hogy valóban további pénz kellett a rendszerbe, és az üzemeltető kicsit behisztizett nagy szavakat használva, hogy kapjon egy kis sajtófigyelmet.

www.streetsblog.org/2009/02/12/reports-of-velibs-demise-greatly-exaggerated/

nem ment gallyra a rendszer, de az tény hogy a bike sharingnek (a tömegközledéshez hasonlóan) komoly problémát jelent a lopás és a vandalizmus, továbbá csak makroszinten (pozitív társadalmi externáliákat figyelembe véve, magyarul állami/önkormányzati támogatással) nyereséges; -- de eddig a párizsi rendszer sikerült talán a legstrapabíróbbra. (nem csak elektromágnes, kaució és magyarországon gyártott vastag alkatrészek, de ösztönzik hogy fél órán belül vidd vissza a bicót.)

spag · http://railzone.nl 2009.03.18. 10:38:23

@sd m: köszi a beszámolót, esetleg fényképeid is vannak?

azt hiszem, a továbbképzésen felül számít a "safety in numbers", a hálózati externália is: ha relatíve kevés ember autózik és sokan bringáznak, hozzászoknak egymáshoz, arról nem is beszélve, hogy ha minden autós egyben bringás is, akkor értelmetlenné válik az autós-bringás kategorizálás és ellentét.

Fricy · http://epitos.blog.hu 2009.03.18. 10:51:20

@spag:
Jaja, a budapestieket ismerem. Klasszak lettek, főleg, hogy eltérő színű burkolat is készült.

"btw köszi a blogrollt"
Szívesen, de nem én voltam. :)

sd m 2009.03.18. 10:59:57

@spag: van pár képem, de nem tudom őket megmutatni, mert nem vagyok valami nagy netező és nem töltöttem fel a képeimet sehova. bocs

Gerardus A. Lodewijk 2009.03.18. 21:38:29

Köszöntöm a blogot.

Azért a biciklis kultúrához még az is kéne, hogy ne lopjanak el mindent, ami nincs odabetonozva (sőt néha még azt is, ami oda van).

spag · http://railzone.nl 2009.03.18. 22:36:09

@Gerardus A. Lodewijk: szia! nem szép dolog, ha folyton ellopják a bringát, de ez nem akadálya a bringás kultúrának, ugyanis Hollandiában a bringalopás állandó probléma, mégsem lankad a lelkesedésük. U-lakatot érdemes használni.