2009.03.07. 15:01 spag

Nagysebességű hírek 2009.03.07.

Az elmúlt hetek rövidhírei a modern vasút világából.

 

Amerikában az Obama által bejelentett, vasútra szánt milliárd dollárok komoly reakciókat váltottak ki:

  • a keleti parti Acela Express csökkentett jegyárakkal népszerűsíti a szolgáltatását,
  •  
  • az egyetlen komolyan előkészített USA-beli vonal, a California High Speed (ld. PTinfo cikkét) körül felerősödtek a találgatások, a San Francisco-i öböl érintett városainak lakosai NIMBy (not in my backyard, "ne az én kertembe") tiltakozásokba kezdek, azt kérve például, hogy a föld alá temessék a vonalat (nehogy eltakarja az autópálya látványát, gondolom),
  •  
  • Kanadában egy, a legnagyobb városokat összekötő vonalról készül tanulmány,
  •  
  • A brit Virgin Trains komolyan érdeklődik az amerikai üzleti lehetőségekről. a Virgin csoport üzemelteti a brit Pendolinókat, továbbá a Virgin Atlantic és a nemrég nagy médiavisszanggal debütált Virgin America légitársaságokat, és számtalan Virgin kóla-automatát :) )

Ázsiában

  • február végén megkezdődtek a munkálatok egy 159 km hosszú kínai szakaszon Shanghai és Hanghzou között. A 2011-re tervezett, 350 km/h-s sebességű vonaltól akkora sikert várnak, hogy még a vonal tőzsdére bevezetését is fontolgatják. Csúcsidőben 3 percenként(!) fognak közlekedni a szerelvények. (a további kínai tervekről magyarul ismét a PTinfón olvashattok, illetve útibeszámoló Bede Mártontól.)
  •  
  • A legfrissebb tajvani statisztikák a vasút győzelmét mutatják: miközben a belfödi légi forgalom 22,5%-kal, az autópályákon közlekedő személyautók száma 2,7%-kal csökkent, a gyorsvasút (a képen) forgalma megduplázódott. Összehasonlításképp 30 millióan utaztak a vonatokon és csak 22 millióan a tajvani légitársaságok járatain. Via The Overhead Wire.

végül Európában

  • az Eurostar-járatok sűrítése óta a már említett Virgin Trains is módosította a menetrendjét, így a két cég kedvezményes jegyeket árul londoni átszállással akár Skóciából Párizsba. (leírás, video a Virgin Trains Penolinóiról Nygma blogján.) A skót parlament közben jelezte, hogy aktívan részt szeretne venni a nagysebességű vonalak tervezésében.
  •  
  • A spanyol Alicante városába várhatóan 2012-ben ér el az AVE hálózat, ehhez egy földalatti szakaszt építenek a város alatt.
  •  
  • az első török nagysebességű járat (a képen) Ankara és Eskiseehir között március 13-án indul, az első két hétben a jegy csak 5 török líra (700 forint) lesz.
  •  
  • végül a Párizs-Marseille LGV vonal meghosszabbítását tervezik Nizzába. Az útvonalról azonban nem sikerült még egyességre jutni, többek között azért, mert egy 87-szer megfestett Cézanne téma látványát rondítaná el egy szakasz. Az alternatív, tengerparti vonal Provence tartomány érdekeinek is jobban megfelelne, de ez hosszabb és több pénzbe kerülne. Mondjuk kíváncsi lennék, hány festői tájképet tettek már tönkre autópályával és a hozzá kapcsolódó jóval nagyobb kiterjedésű benzinkutakkal és pihenőkkel. Persze ebből nem következik, hogy az LGV-kkel ugyanezt a hibát el kéne követni, Hollandiában például a HSL Zuid vonal szándékosan meglévő autópályák mellett halad.

Képek: TCCD, Ernesto JT.

1 komment

Címkék: kína usa spanyolország franciaország kalifornia kanada törökország skócia hirek tajvan ave eurostar tgv nagybritannia acela virgintrains


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr40984552

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

mestska · http://cities.blog.hu 2009.03.15. 12:14:07

klassz összefoglaló, kérünk még ilyet! :)

Az utolsó bekezdésben foglattal egyetértek, az emberi beavatkozás (nem csak autópályák, hanem sokkal régebbről indulva) elég sok tájképet megváltoztatott, átalakított. Ha igazodni akarnánk minden egyes festményhez, akkor sok helyre nem lehetne építeni...

Az LGV-k esetén azért nehéz egyébként az autópályákhioz igazodni sokszor, mert egy kicsit dombosabb terep esetén rögtön problémák lépnek fel, hisz a vasútnak a vízszintes minimális ívsugara nagyobb, a vertikális maximális emelkedése pedig kisebb, mint a közúti közlekedésnél.