2009.02.26. 19:35 spag

Tovább késik a teljes üzem beindítása a Lötschberg bázisalagútban

A világ egyik legnagyobb vasúti és építőmérnöki projektje az épülo svájci bázisalagutak rendszere (ld. a térképen). A grandiózus program egyik legfontosabb célja a transzalpin kamionforgalom vasútra terelése, de "mellesleg" Svájc nagyvárosaiból Észak-Olaszország pár órán belül elérheto lesz, szemben az eddigi (egyébként gyönyörű) szerpentinezéssel a Lötschberg vagy a Gotthard hágón.

A bázis- egyszerűen azt jelenti, hogy a korábban megszokottnál alacsonyabb magasságban, nagyobb hosszúságban, sokszor látványosan a "hegy aljában" építenek alagutakat, melyek így csillagászati költségűek a korábbiakhoz képest, viszont sokkal gyorsabb forgalmat tesznek lehetővé és nagyobb áteresztőképességűek.

A Bahn 2000 programban megfogalmazott két nagy és két kicsi alagútból a "kisebbik nagy", a Lötschberg 2007-ben el is készült (a képen a déli bejárat a Rhone folyó felett), ETCS 2-es biztosítórendszerrel. A 250 km/h-s végsebességet (melyre December 30-án adott engedélyt a svájci közlekedési hatóság) azonban csak a Cisalpino által még 2004-ben megrendelt újgenerációs Pendolino vonatok fogják tudni elérni, ezek azonban (azon kívül, hogy rondák) a 2008. decemberben kezdodött új menetrendre sem érkeztek meg, a meglévő szerelvények pedig mindig is megbízhatatlanok voltak (decemberben egyikük az alagútban robbant le). Mivel az olasz pályákon csak a Cisalpino szerelvényei tudnak közlekedni, így most komoly fennakadások vannak a svájci-olasz vasúti kapcsolatban.

A Cisalpino a svájci és az olasz nemzeti vasutak közös vállalkozása, melynek célja a teljes svájci-olasz transzalpin vasúti személyforgalom üzemeltetése 200-250 km/h végsebességu Pendolino rendszeru vonatokkal. A jelenleg forgalomban lévo ETR 470 szerelvények (ezek a portugál Alfa Pendularok közeli rokonai) azonban svájci összehasonlításban megbízhatatlanok, és a karbantartásuk sem tökéletes, ezért rendszeresek a késések és a hagyományos, tehát lassabb szerelvényekkel való helyettesítések. A svájci kormány kezdeményezte a karbantartás Svájcba helyezését a helyzet normalizálása érdekében.

Az új Pendolinok (a fenti képen), ha egyszer elkészülnek (idén június az aktuális ígéret), a német pályán közlekedésre is alkalmasak lesznek (Stuttgart, esetleg Frankfurt jön szóba reális célpontként), nagyobb gyűr?őési zónájuk lesz baleset esetére és persze az említett nagyobb, 200 helyett 250/275 km/h-s végsebesség. A Cisalpino 14 rendelt szerelvényével együtt összesen 26 rendelése van eddig a gyártó Alstom (volt FIAT) Ferroviariának.

Jelenleg hagyományos, mozdony vontatta szerelvények járnak csak az új alagúton át a Bázel-Milánó útvonalon, domodossolai átszállással. Hasonlóan a hiányzó és gyengélkedő szerelvények miatt a svájci nemzeti vasút ICN billenőszekrényes szerelvényei (a képen) segítenek be a Zürich-Lugano vonalon (a Gotthard hágón), ahol ismét át kell szállniuk az Olaszországba tartó utasoknak. A svájci kormány magyarázatot vár az ügyben az Alstomtól és a Cisalpinótól.

A térkép és a képek forrásai: cisalpino.com, Railion 189 065, Cooper.ch és én.

Update: Március végén ideiglenes svájci típusengedélyt kapott az ETR 610 "új Pendolino".

Szólj hozzá!

Címkék: svájc alstom pendolino lötschberg cisalpino


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr48968269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.