2009.02.17. 18:22 spag

Portugália elkötelezett a nagysebességű vasút mellett

Proposed Portuguese high speed linesPortugália folytatja a régóta tervezett nagysebességű vonalainak tervezését (a térképen szaggatottal) a válság ellenére, jelentette be Ana Paula Vitorino, portugál közlekedési államtitkár a Reutersnek. A szocialista kormány még idén el akarja indítani az összes pályázatot ami a Lisszabon-Madrid vonalhoz szükséges, beleértve a szerelvényeket, és egy harmadik hidat a Tagus folyón Lisszabonban. Épp időben, hiszen ugyanennek a pályának a spanyol oldala már tenderezés alatt van.

Az ellenzék kritizálja a tervet (egy újabb lisszaboni reptér ötletével együtt), egyszerűen mivel szerintük az országnak nincs most hozzá elég ereje. A kormány ugyanakkor azzal érvel, hogy a hatalmas munkálatok több tízezer munkahelyet teremtenek, és jelenleg pontosan erre van szükség.

A tervezett Lisszabon-Madrid vonal önálló nagysebességű pálya lesz 300-350 km/h sebességgel, TGV-hez hasonló rendszerekkel és szerelvényekkel, és a két főváros közti menetidőt 2:45 percre csökkenti. Az összeköttetés standard nyomtávú lesz, a meglévő spanyol AVE (a képen Alstom AVE szerelvények a madridi Atocha pályaudvaron) nagysebességű hálózathoz hasonlóan, de eltérően a legtöbb más spanyol és portugál vasúttól, melyek a hagyományos, szélesebb Ibériai nyomtávot használják. Az AVE, ha minden tervek szerint halad, egyszerűen a legnagyobb európai TGV hálózattá nőheti ki magát, felvéve a versenyt Franciaországgal és Németországgal.

Komoly probléma Spanyolországban és Portugáliában a standardnál szélesebb 1 668 mm-es ibériai nyomtáv. Elméletben a széles nyomtáv hasznos lehet nagyobb vagy gyorsabb szerelvények közlekedtetésére, de Európa nagy részén az 1 435 mm-es standard nyomtáv terjedt el a francia és német nagysebességű vonalakat is beleértve. A két országnak azonban valamiféle történelmi oka volt a széles nyomtáv bevezetésére a 19. század közepén (például egy francia invázió megakadályozása, vagy egy praktikus kompromisszum a helyi hosszmértékegységek között), és ezért ma az a furcsa helyzet állt elő, hogy a hagyományos forgalom széles nyomtávot használ, de az újonnan épülő gyorsabb pályák (mint a spanyol AVE és a most tervezett Lisszabon-Madrid) keskenyebb, standard nyomtávúak. Spanyolország ezen felül használ egy Talgo által fejlesztett technológiát, mely lehetővé teszi hogy ezek a szerelvények mindkét nyomtávra alkalmasak legyenek átkapcsoló állomások segítségével.

A sajtóban megjelent 7.8 milliárd eurós keret portugál források szerint tartalmazza a Lisszabon-Porto és Porto-Vigo vonalakat is (ld. a RAVE - Rede ferroviaria de alta velocidade, a koordinációra létrehozott cég honlapját, akár automatikus magyar fordításban). Lisszabon és Porto között az utazási idő már eddig is lecsökkent 2:35 percre az Alfa Pendular (a képen a Calatrava tervezte Lisszabon Oriente állomáson) billenőszekrényes vonatok 1999-es bevezetésének és részleges pályarekonstrukcióknak köszönhetően, a munkák elkészültével a tervezett menetidő csupán 1:15 perc.

Remek nagy felbontású előtte/utána képek találhatóak a Lisszabon-Évora szakaszról ebben a topikban.

További képek a portugál vasutakról (beleértve a portói könnyűmetrót és a híres lisszaboni villamosokat) (kattints ide, ha alul nem látod):

 

Az eredeti térkép forrása a Wikipedia, a fotók készítői Luis F Franco és én.

Update: Az Európai Beruházási Bank jóváhagyta a Madrid-Lisszabon vasútvonal építésére vonatkozó első, 600 millió eurós PPP projektet.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

http://pendolino.blog.hu/api/trackback/id/tr70949035

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.